
Israel Affairs

ISSN: 1353-7121 (Print) 1743-9086 (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/fisa20

The New York Times coverage of the Israel-
Hamas war: errors, omissions, and poor editorial
supervision

Eytan Gilboa & Lilac Sigan

To cite this article: Eytan Gilboa & Lilac Sigan (2024) The New York Times coverage of the Israel-
Hamas war: errors, omissions, and poor editorial supervision, Israel Affairs, 30:5, 939-957, DOI:
10.1080/13537121.2024.2394292

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/13537121.2024.2394292

© 2024 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group.

Published online: 03 Sep 2024.

Submit your article to this journal 

Article views: 11355

View related articles 

View Crossmark data

Citing articles: 1 View citing articles 

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fisa20

https://www.tandfonline.com/journals/fisa20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13537121.2024.2394292
https://doi.org/10.1080/13537121.2024.2394292
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fisa20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fisa20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13537121.2024.2394292?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13537121.2024.2394292?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13537121.2024.2394292&domain=pdf&date_stamp=03%20Sep%202024
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13537121.2024.2394292&domain=pdf&date_stamp=03%20Sep%202024
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/13537121.2024.2394292?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/13537121.2024.2394292?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fisa20


The New York Times coverage of the Israel-Hamas 
war: errors, omissions, and poor editorial supervision
Eytan Gilboa and Lilac Sigan

School of Communication, Bar Ilan University, Ramat Gan, Israel

ABSTRACT
This article presents serious errors, corrections and omissions in the New York 
Times coverage of the Israel-Hamas war in Gaza from October 2023 to 
June 2024. The Times was selected for investigation since it is one of the most 
influential newspapers in the world. Errors were identified by external sources, 
corrections were late, vague and evasive. Omissions created false context and 
reporting, and lacked transparency. Among the explored case studies and 
issues: Al-Ahli Hospital explosion, civilian casualties, misquoting Israeli leaders, 
employing questionable journalists, and internal newsroom testimonials. The 
findings reveal misleading repeated errors, inadequate corrections, significant 
omissions, and poor editorial supervision.

KEYWORDS New York Times; Israel; Hamas; Israel-Hamas war; Gaza; errors; corrections; media bias

Media framing of wars and military operations can significantly influence 
leaders, legislators, international organisations and public opinion. Liberal 
democracies are sensitive to casualties, especially civilians, and damage to 
buildings and infrastructure. Coverage of war in general, and of casualties in 
particular, may determine the outcome of warfare almost as much as vic
tories on the battlefield. States and organisations invest considerable 
resources in information warfare designed to cultivate support among the 
media and public opinion. Media coverage by both traditional and digital 
outlets is critical to the understanding of the background and development of 
violent events. It is the main source of information about casualties and 
damage. States have the right to defend themselves against aggression, but 
proportionality in responding to aggression is elusive, especially in cases of 
brutal attacks by terrorist states and organisations.

On 7 October 2023, the Palestinian terror organisation Hamas massacred 
some 1,200 Israelis, mostly civilians, and abducted about 240 people 

CONTACT Eytan Gilboa eytan.gilboa@biu.ac.il School of Communication, Bar Ilan University, 
Ramat Gan 5290002, Isarel

ISRAEL AFFAIRS                                              
2024, VOL. 30, NO. 5, 939–957 
https://doi.org/10.1080/13537121.2024.2394292

© 2024 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.  
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial- 
NoDerivatives License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-commercial re-use, 
distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited, and is not altered, 
transformed, or built upon in any way. The terms on which this article has been published allow the posting of the 
Accepted Manuscript in a repository by the author(s) or with their consent.

http://orcid.org/0000-0002-5500-6894
http://orcid.org/0009-0003-1768-6870
http://www.tandfonline.com
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13537121.2024.2394292&domain=pdf&date_stamp=2025-01-21


including babies, children, women and elderly persons. This was the worst 
massacre of Jews since the Holocaust. Hamas terrorists raped, mutilated and 
dismembered bodies, and abused the hostages they kidnapped and impri
soned in tunnels under Gaza. Israel retaliated immediately with a massive 
attack on Hamas bases, terrorists, and tunnels. The war expanded on 
8 October, when other Iranian proxies in the Middle East attacked Israel as 
well: Hezbollah from Lebanon, Shiite militias from Iraq and Syria, and the 
Houthis from Yemen. In April, Iran itself massively attacked Israel.

This article presents serious errors, corrections and omissions in the 
New York Times’s (hereafter the Times) coverage of the Israel-Hamas war 
in Gaza. The Times was selected for the investigation because it is considered 
‘a newspaper of record’, one of the most influential and most reliable papers 
in the world. It influences both policymakers and public opinion. Readers 
expect the Times to provide accurate, comprehensive, fair and bias-free 
reporting. Accuracy of coverage could be determined via identification of 
errors and corrections and their analysis. Between 7 October 2023, and 
7 June 2024, the Times admitted 72 errors in its coverage of the war, 48 of 
them about Israel. For the purpose of this study, it was sufficient to select the 
most serious errors that affected policymakers and public opinion.

Errors were identified by external sources, not by the the Times itself. 
Corrections were late, vague and sometimes evasive. Omissions created false 
context and reporting. The article is organised around several major case 
studies and issues: the Al-Ahli Hospital explosion, reports on civilian casual
ties, misquoting Israeli leaders, employing questionable journalists, and 
testimonials from inside the newsroom. The findings reveal serious and 
repeated errors, inadequate corrections, significant omissions, and poor 
editorial supervision. The findings raise questions about the credibility of 
the Times coverage of Israel.

The Al-Ahli hospital explosion

On 17 October 2023, the Times published this lead headline on its website: 
‘Israeli airstrike killed 500 at a Gaza hospital, Palestinians say’.1 The report 
was massively distributed, caused riots across the Middle East, and forced 
King Abdullah of Jordan to cancel a critical summit in Amman with 
President Joe Biden, Egyptian President Abdel Fattah Sisi and Palestinian 
leader Mahmoud Abbas.2 The headline was totally false: it was a failed rocket, 
not an Israeli bomb, fired by the Palestinian Islamic Jihad (PIJ), not by the 
Israeli Air Force (IAF), which fell on the parking lot of the Ahli hospital, not 
on the hospital itself, killing 50–100 Palestinians, not 500, and the Hamas- 
controlled Ministry of Health was the source, not ‘Palestinians’. A total of 
five errors in one headline.

940 E. GILBOA AND L. SIGAN



A few hours after the incident, Israel denied the report and pro
duced a recorded conversation between PIJ fighters who admitted the 
failed launching that caused the explosion. In subsequent updates, 
however, the Times placed the denial in a smaller headline underneath 
the original one, cueing that the former was more reliable.3 Three days 
later, long after other media outlets corrected their initial false reports 
about the explosion, the Times published a small correction:

An article on Wednesday about hundreds of people killed in a blast at 
a hospital complex in Gaza described incorrectly a video filmed by a woman 
at the hospital after the blast. The hospital itself was not ruined; its parking lot 
was damaged most heavily in the blast.4

This was a ridiculous attempt to offer a marginal correction for a substantial 
error that caused a major setback to US policy. The Times attributed the 
error to a vague video and failed to identify PIJ as the cause of the explosion, 
Hamas as the source of the false information, and the true casualty count.

Five days after the incident, the paper finally admitted the error. It 
happened only after President Biden called the headline ‘irresponsible’ and 
‘raged against the Times in a private White House meeting, after the paper 
amplified a Hamas claim that an Israeli airstrike was behind the October 17 
bombing’.5 The editor’s note said that ‘early versions of the coverage – and the 
prominence it received in a headline, news alert and social media channels – 
relied too heavily on claims by Hamas and did not make clear that those claims 
could not immediately be verified’, and admitted that it ‘left readers with an 
incorrect impression’.6 The note was accompanied by a 20-minute internal 
podcast interview with the Times Executive Editor Joe Kahn, in which he 
elaborated on the error and the ‘need to reflect’ because ‘the earliest versions 
of a really big breaking news story that take over the top of the site just need 
that extra degree of scrutiny’.7

The Times’s false report was heavily criticised for the absurdity of being 
‘too quick to promote Hamas’s claims’,8 and also for believing a terrorist 
organisation with a proven record of lies: ‘One might perhaps think it 
prudent to keep one’s powder dry when a terrorist organisation claims its 
enemy did something bad’.9 Others criticised the ‘mindless amplification of 
terrorist propaganda’ by ‘ascrib[ing] these details to Palestinian 
authorities’,10 as well as failing to disclose that the source of information 
was ‘the same Hamas whose officials continue to claim that they didn’t kill 
any civilians on October 7 despite broadcasting and livestreaming the 
slaughter themselves’.11

The Times was also criticised for ‘clinging to the narrative that the Israeli 
military was behind the slaughter and downplaying evidence supplied by 
Israeli authorities’ and for giving Hamas ‘higher billing and more credence 
than the claims of on-the-record Israeli military personnel offering tangible 

ISRAEL AFFAIRS 941



evidence to back up their assertions’.12 In addition, there was harsh criticism 
over the ‘huge real-world consequences’ and the Times ignoring the disas
trous ramifications of the report for Biden’s policy.13

Civilian casualties in Gaza

Gaza casualty figures were a major issue during the war, which influenced 
Biden who said, ‘you can’t have another 30,000 Palestinians dead as 
a consequence of going after Hamas’.14 Vice President Kamala Harris also 
voiced ‘serious concerns’ over Gaza casualties.15 This inspired critical state
ments from other leaders, even those who have supported Israel’s right to 
self-defence. British PM Rishi Sunak said, ‘too many civilians were killed’.16 

PM Pedro Sanchez of Spain ‘denounced indiscriminate killing’.17 The death 
toll aroused many discussions at the UN Security Council and affected 
decisions by the UN international courts in The Hague.

American media often cited casualty numbers provided by Hamas with
out disclosing the source or questioning the data, especially the percentage of 
women and children. Moreover, Hamas never distinguished between com
batants and civilians, or between casualties of Israel Defence Forces (IDF) 
fire and Hamas or PIJ failed rockets and is known to use civilians as human 
shields. Following the Ahli fiasco, one would have expected more scrutiny of 
any information circulated by Hamas or its controlled ministries. At the 
Times, this was not the case.

On 25 November 2023, the Times published a long article by Lauren 
Leatherby, which claimed that the rate of killing of civilians in Gaza by 
Israel was almost unprecedented in this century, even when compared to 
the war between Russia and Ukraine.18 This argument was patently false, and 
there was no reference to the source of information. The blogger David 
Lisovtsev quickly pointed out that in Mariupol alone Russia killed more 
civilians than the number claimed by Hamas in the current Gaza war.19 

Leatherby and her editors could have known the claim was false since the 
Times itself published a report on mass civilian casualties in Mariupol 
alone.20 The Times admitted the error by erasing the paragraph that 
described the false comparison to Ukraine from its website, but without 
disclosing the error or the correction. Syndicated versions of this article, such 
as in the Irish Times, still appear with the original error.21

On 22 December 2023, a headline in the Times international edition 
informed that ‘Gaza Deaths Surpass Any Arab Loss in Wars in Past 
40 Years’.22 This was an absurd claim. Other wars in Arab countries, such 
as those in Syria, Lebanon, Iraq, and Yemen, have each caused the death of 
hundreds of thousands of people, each at least a tenfold higher than the 
reported deaths in Gaza. Six days later, after being mocked online,23 the 
Times issued this correction:

942 E. GILBOA AND L. SIGAN



A headline with an article on December 22 about fatalities in Gaza reaching 
nearly 20,000 referred incorrectly to the historical significance of the Arab 
death toll of the Israel-Hamas war. The total is the heaviest loss on the Arab 
side in any war with Israel in 40 years, not in any war involving Arab countries 
in that time frame.24

Several studies analysed Hamas’s own casualty figures, especially of women 
and children, and utterly doubted them. One study presented ‘statistically 
impossible results that cast serious doubt on all other aspects of the Gazan 
death counts’.25 Another explained that ‘starting in early November . . . 
hospitals in northern Gaza began to shut down or evacuate during the 
Israeli ground invasion, spurring the Ministry of Health to introduce 
a new, undefined methodology for counting fatalities: media reports,’ 
which ‘account for the majority of fatalities’.26 Another study suggested 
that the ‘majority (of the casualties) may be Hamas fighters’, and that 
when examined statistically, the numbers presented daily by Hamas- 
controlled Gazan Health Ministry are ‘poorly fabricated’ because they 
‘increase with almost metronomical linearity’.27

The Times failed to mention any of these studies. John Spencer, recog
nised as one of the world’s foremost experts in urban warfare, repeatedly 
showed that ‘Israel has taken more measures to avoid needless civilian harm 
than virtually any other nation that’s fought an urban war’.28 He also showed 
that ‘The UN, EU, and other sources estimate that civilians usually account 
for 80% to 90% of casualties, or a 1:9 ratio (to combatants) in modern war’, 
and that Israel holds ‘a ratio of roughly 1 combatant to 1.5 civilians’.29 The 
Times systemically omitted Spencer’s analysis of casualties in Gaza, although 
it does appear to view him as a credible source and has quoted him on other 
warfare issues.

Even Hamas, through the Gaza Health Ministry, finally admitted to 
incomplete data about one-third of its reported casualties. It said that they 
were not reported by doctors or hospitals but by ‘media sources’ or ‘unclear 
individuals’.30 The Times omitted this initial report. It addressed the issue 
a week later after the UN released a similar admission.31 In its report, the 
Times said, ‘The change came because the United Nations switched to citing 
a more conservative source for its numbers – the Gazan Ministry of Health – 
rather than using Gaza’s Government Media Office, as it had in recent 
weeks’. The report acknowledged that ‘Both offices are part of the Hamas- 
run government in the enclave’, but did not raise any doubts about their 
credibility. The only criticism that questioned the numbers was short com
ments by Israeli officials, placed after an elaborate description of the Hamas 
data as credible.

The Times reporting didn’t suggest that the general casualty numbers 
might be problematic and significantly lower.32 On the contrary – it praised 
the ministry’s credibility and suggested the numbers may be much higher. 

ISRAEL AFFAIRS 943



The Times repeated the manipulated Hamas casualty numbers almost daily 
throughout the war, usually without noting that Hamas failed to differentiate 
between combatants and civilians, so as to make the civilian toll seem much 
higher than it was.33 It did not doubt these numbers in a dedicated opinion 
piece either, though there were 27 opinion pieces dealing with Gaza casual
ties. Estimates of killed Hamas combatants were available regularly through 
Israeli officials and amounted to about at least one third of Hamas’s reported 
casualties, but this was only reported once at the beginning of the war and 
later received only one more vague headline along the entire first eight 
months of the war.34

Misquoting Israeli leaders

Backed by Iran, South Africa accused Israel of committing Genocide in Gaza 
at the International Court of Justice (ICJ) in The Hague.35 The White House 
called the lawsuit ‘meritless, counterproductive, and completely without any 
basis in fact whatsoever’.36 The House Foreign Affairs Committee Chairman 
told President Biden to formally intervene to ‘protect the Convention from 
South Africa’s efforts to debase its significance, render hollow the meaning of 
Genocide, and permit its use as a political tool by malign actors’. The case 
was cynical: had Israel wanted to commit Genocide, it wouldn’t have pre
pared humanitarian shelters and asked hundreds of thousands of Gazans to 
leave the war zones to designated safe zones. The evidence for Israel’s alleged 
genocidal intentions was ostensibly statements made by Israeli leaders, not 
actions. The Times repeated the quotes several times. Yet Rozenberg found 
that the original citations in the Times were false due to wrong translations 
and references.37

According to Rozenberg, on 10 October 2023, Defence Minister Yoav 
Gallant spoke in Hebrew to soldiers who repelled the Hamas attack, still 
traumatised by the massacre. He said: ‘Gaza will not return to what it was 
before. There will be no Hamas. We will eliminate it all’. The Times omitted 
the reference to Hamas, completely changing the meaning. Likewise, 
Netanyahu’s statement included a biblical quote, ‘a straightforward reference 
to a surprise attack on the innocent’ but was misattributed to another 
‘biblical story with a completely different meaning in another book of the 
Bible’. The correct reference ‘is explicitly cited in the official translation of 
[Netanyahu’s] speech’. The South African prosecutors failed to check the 
citations and seriously misled the ICJ. The Times also failed to check the 
original quotes and repeated them several times to ‘prove’ intentions of 
Genocide by Israeli leaders. Moreover, Gilboa argued that if intentions to 
commit Genocide constitute evidence, Iran should have been charged a long 
time ago at the ICJ, as their political and military leaders have consistently 

944 E. GILBOA AND L. SIGAN



promised to destroy Israel since the 1979 establishment of the Islamic 
Republic.38

Megan K. Stack wrote two op-ed pieces misquoting both Gallant 
and Netanyahu. The Times published the first on 30 October 2023, 
titled ‘There Must be a Ceasefire in Gaza’.39 She argued that ‘If we are 
to believe the Israeli political and military leadership’s own words – 
and I think we should – the assault on Gaza was driven, first, by 
straightforward vengeance’. She based her argument on Gallant’s false 
quote and misled both her editors and readers. On 12 January 2024, 
she repeated the same distortion in an op-ed titled ‘Don’t Turn Away 
from the Charges of Genocide against Israel’.40 She argued that the 
South African legal suit against Israel should not be considered ‘mer
itless’ as US officials said it was, because it is ‘crammed with evidence’, 
and that ‘by speaking openly about destroying Gaza and dispersing its 
residents, Israeli leaders have publicized what has, in other cases of 
Genocide, been hidden or denied’. She also misquoted Netanyahu 
who, according to her, allegedly said, ‘Spare no one, but kill alike 
men and women, infants and suckling’. As Rozenberg found, 
Netanyahu’s speech did not use these words or refer to the biblical 
book they were taken from.

The Times issued a correction for Stack’s first op-ed only on 
22 January 2024, after Rozenberg’s article was published: “An earlier 
version of this article omitted part of a quotation from Yoav Gallant. He 
said, ‘Gaza won’t return to what it was before. There will be no Hamas. 
We will eliminate everything’. He did not say, ‘Gaza won’t return to what 
it was before. We will eliminate everything’. On 24 January 2024, the 
Times issued another correction for Gallant’s quote in the second op-ed, 
but Netanyahu’s supposed quote remained mis-referenced and 
uncorrected.

Stack was not alone in misquoting Israeli leaders. On 5 January 2024, the 
Times published an op-ed by Michelle Goldberg titled ‘America Must Face 
Up to Israel’s Extremism’.41 She argued that Biden was naive for ignoring 
Netanyahu’s ambitions to displace Gaza’s population: ‘As Israeli news outlets 
have reported, Netanyahu said this week that the government is considering 
a scenario of surrender and deportation of residents of the Gaza Strip’. 
Rozenberg pointed out that in this case as well, Netanyahu’s statement was 
mistranslated. On 23 January, the Times published this correction: ‘January 5 
column, relying on a report in the English-language version of Haaretz, 
included a quotation from Benjamin Netanyahu that had been taken out of 
context. Referring to Hamas leadership, he said the Israeli government is 
considering a “scenario of surrender and deportation”. The quotation did 
not refer to all Gaza residents’. Screenshots of these misquotes are still 
circulated on social media, misleading readers.

ISRAEL AFFAIRS 945



Employing questionable journalists

On 20 October 2023, the New York Post revealed that the Times rehired the 
Gazan photojournalist Soliman Hijjy, who was exposed in August 2022 for 
posting antisemitic material on the social media.42 The Times then fired 
Hijjy, but following the 7 October massacre, Hijjy suddenly contributed to 13 
articles about the Israel-Hamas war, including the false report on the explo
sion at the Ahli hospital.43 The Times responded to the Post’s exposure:

We reviewed problematic social media posts by Mr. Hijjy when they first came 
to light in 2022 and took a variety of actions to ensure he understood our 
concerns and could adhere to our standards if he wished to do freelance work 
for us in the future.

Despite this comment, after the Post’s exposure, the Times didn’t publish any 
more contributions from Hijjy, implicitly admitting the error of rehiring 
him. Yet the Time’s readers were never exposed to his background and 
antisemitic opinions.

On 8 November 2023, Honest Reporting published a report about photo
journalists who breached the Israeli Gaza border on 7 October, accompany
ing Hamas terrorists, and then sold photos of the atrocities to leading media 
outlets.44 The report noted that the names of the photographers, which 
appear as credits on those leading media outlets, ‘have been removed from 
some of the photos on AP’s database’. It also raised several professional and 
ethical questions. Since 2007, Gaza has been ruled by Hamas, a ruthless 
Islamist theocracy that never respected human rights, including freedom of 
the press. The question was whether these were indeed legitimate photo
journalists, or infiltrators working for Hamas.

AP and CNN cut ties with their photojournalists in question after this 
investigation,45 but the Times firmly denied the allegations about its free
lance photographer, Yousef Masoud.46 In a dedicated article, the Times said 
it had ‘reviewed Mr. Masoud’s work’ and ‘editors at The Times determined 
that the first photo he transmitted to the AP . . . was taken more than 
90 minutes after the attack began. Mr. Masoud told his editors . . . that he 
was woken at home in Khan Younis, in southern Gaza, by the sound of 
rocket fire, shortly after 5:30 A.M. on Saturday morning (and) later made his 
way to the border’. His statement was false. Hamas began launching rockets 
at 6:30 A.M. not 5:30 A.M.47 On 12 November 2023, after being publicly 
challenged on this fact, the Times issued a correction:

An earlier version of this article, based on information from an editor at The 
Times, misstated when Yousef Masoud woke to the sound of rocket fire. It was 
shortly after 6:30 A.M., not 5:30 A.M.

The Times’s claim that the first photo Masoud transmitted to AP was taken 
more than 90 minutes after the attack began, was also misleading. The AP 

946 E. GILBOA AND L. SIGAN



image database showed metadata confirming that the photo was created at 
6:41 am, 11 minutes and not 90 minutes after the attack had started.48 The 
evidence did not match the Times’s claims and phrasing the correction as if it 
was a mere typo is also misleading. The Times issued a separate statement 
that supported the photojournalist and denounced the report, stressing its 
‘defense of freelance photojournalists working in conflict areas, whose jobs 
often require them to rush into danger to provide first-hand witness 
accounts and to document important news. This is the essential role of 
a free press in wartime’.49 The statement did not address the fact that neither 
the Hamas-ruled Gaza nor the PLO-controlled West Bank allows free press. 
Masoud and other photojournalists in Gaza had no way of performing as free 
press.

On 24 February 2024, the Times published yet another statement on the 
issue in response to the Israel’s New York Consulate General, which 
approached the paper about presenting Masoud’s photographs for the Polk 
Award.50 It blamed Honest Reporting for not having evidence of Masoud’s 
complicity with Hamas, which the original report only raised as a possibility. 
The Times also criticised the non-profit for accusing Masoud of lying about 
his waking up at 5:30 am. The Times acknowledged the falsehood but 
claimed it was not its own error.

When approached about this incident, a spokesperson for the Times said 
that the ‘reference to a photographer suspected of planned entry into Israel 
alongside Hamas militants is flatly false and has been widely debunked’.51 

But apart from the Times’s repeated denial, the suspicion had not been 
debunked. In fact, AP, which was the first to publish Masoud’s photograph, 
is being sued in a Federal Court by survivors of 7 October for hiring freelance 
photographers embedded with terrorists.52

On 7 January 2024, the Times published an article titled: ‘Two More 
Journalists Killed in Gaza, including Son of Al Jazeera Reporter; Hamza al- 
Dahdouh and a second reporter were killed in what officials in the territory 
said was an Israeli airstrike’.53 US Secretary of State Anthony Blinken saw the 
report and expressed his ‘deep sorrow’.54 On 10 January, the IDF issued 
documented proof that the two ‘journalists’ were Hamas fighters:

On 7 January 2024, an Israeli aircraft directed by troops targeted the operators 
of a Hamas drone, posing a threat to our soldiers near Rafah. The operators 
were later identified as Al-Dahdouh and Thuria. Documents found by our 
troops in Gaza revealed Thuria’s role as Squad Deputy Commander in Hamas’ 
Gaza City Brigade, as well as Al-Dahdouh’s roles in the Islamic Jihad terrorist 
organization’s electronic engineering unit and previously as a deputy com
mander in PIJ’s Zeitun Battalion.

The Times failed to cite this critical information and did not update or 
correct the initial article. It repeated the false information about the ‘killed 

ISRAEL AFFAIRS 947



journalists’ in three other articles while omitting the IDF information about 
their links to Hamas or the PIJ.55

Testimonials from inside the newsroom

Several testimonials from the Times newsroom and articles published by 
former senior staff during the war explain the findings and provide impor
tant context. The first two articles criticised the false report on the Ahli 
explosion. On 23 October 2023, Alyson Cowan, a writer and editor who 
worked for the Times for over 25 years, was outraged not only by the false 
reporting on the explosion, but also by the paper’s conduct once it realised 
the report was false: ‘propping up propaganda . . . kept smears online for six 
days, unfixed, un-apologized for, unexamined and largely uncorrected, not
withstanding the white flag of an Editor’s Note that was finally posted’.56 She 
testified that the Times had changed significantly and concluded that ‘jour
nalism’s warriors must stick to the facts and leave the making of propaganda 
to someone else’.

On 24 October 2023, Charlotte Klein exposed an internal Times chat in 
a Slack channel called #israel-briefings, which hundreds of journalists have 
access to.57 Her article illuminated the decision-making processes leading to 
the publication of the wrong information about the Ahli explosion. Minutes 
before the final phrasing of the lead headline, the international editor 
opposed what he thought ‘goes way too far’, and two junior editors also 
thought it would be better ‘to hedge it’, but one of the senior news editors in 
the newsroom insisted. The international editor tried to convince him again, 
saying ‘we can’t just hang the attribution of something so big on one source 
without having tried to verify it and then slap it across the top . . . Putting the 
attribution at the end doesn’t give us cover, if we’ve been burned and we’re 
wrong’. Still, the phrase remained at the top of the homepage for hours.

James Bennet, former editorial-page editor of the Times, offered a much 
broader context for the Times’ errors.58 He ‘realized how different the new 
Times had become from the old one that trained me . . . to a place I barely 
recognized’. He described in detail the deterioration of ethics at the paper, 
noting that ‘the Times is not good at acknowledging mistakes’ and its 
problem ‘has metastasized from liberal bias to illiberal bias . . . (infected by) 
pressures of intolerance and tribalism’. Bennet thought the deterioration was 
a reaction to the fierce competition from ‘digital natives’ like Vox and 
HuffPost. He added,

the rise of opinion journalism over the past 15 years changed the newsroom’s 
coverage and its culture . . . Times readers are being served a very restricted 
range of views, some of them presented as straight news . . . And yet the Times 
insists to the public that nothing has changed. By saying that it still holds itself 
to the old standard of strictly separating its news and opinion journalists, the 

948 E. GILBOA AND L. SIGAN



paper leads its readers further into the trap of thinking that what they are 
reading is independent and impartial–and this misleads them.

Judith Miller, formerly a Pulitzer Prize-winning investigative reporter for the 
Times, expressed similar reservations.59 She also argued that the Times has 
‘abandoned its commitment to objective reporting, blurred the boundary 
between news and opinion . . . and shifted from being overtly “liberal” to an 
“illiberal” paper’. Miller further claimed that ‘readers have grown skeptical 
and dismissive of the “paper of record”’, and that she and Bennet join ‘a 
growing body of criticism by former Times insiders’. She explained: ‘repor
ters and even interns who once lived in fear of their editors now made their 
editors fear’. Miller gave examples of the paper’s news division ‘quietly 
erasing’ false reports from its digital version ‘after historians and readers 
expressed outrage and pointed out errors’. She concluded that ‘the paper 
I joined in 1977 is not today’s New York Times’, since the old Times was 
committed to covering news ‘without fear or favor’, and that ‘while the Times 
still does some extraordinary reporting, it is doubtful that its reputation for 
slanted, ideologically driven journalism can be reversed’.

Another example of the challenges the Times faces, is the 
28 December 2023, comprehensive investigation of Hamas’s weaponised 
rape and savage sexual abuses of Israeli women on 7 October.60 This inves
tigation provided additional evidence of the internal pressure the Times’s 
young journalists apply on senior editors to adopt highly biased coverage 
practices and norms. In this case, the pressure was so intense that it created 
the impression that these journalists were political ‘activists’, engaging in 
advocacy, feeling no obligation to follow journalism standards.61 It should be 
noted that contrary to the numerous and repeated errors analysed above, the 
sex crimes investigation was led by Jeffrey Gettleman, an experienced 
Pulitzer winning journalist; was conducted for over two months; relied on 
over 150 testimonies; and received exceptional praise from Times Editor-in- 
Chief Joe Kahn, who described it as a ‘signature piece’.

The Times was not the first media outlet to report the systemic Hamas 
sexual crimes. CNN, the New York Post, and the Guardian among others 
published news reports about Hamas’s sexual crimes before the Times.62 The 
Times’s investigation, however, was the best researched and received excep
tional resonance. The fiasco that followed the publishing explains, at least 
partially, the errors discussed in earlier pages.

Apparently, some radical Times journalists felt the investigation damaged 
their pro-Hamas cause. They opposed its very publishing and after failing to 
convince the editors to shelve it – attacked the Times credibility by leaking 
internal information to a radical left pro-Hamas media outlet.63 These 
unprecedented internal attacks reverberated in pro-Hamas outlets, which 
claimed the investigation had been ‘debunked’, ‘unraveled’, and ‘discredited’. 

ISRAEL AFFAIRS 949



The radicals were extremely angry at the Times investigation because it was 
‘reproduced by many media outlets worldwide . . . generated palpable buzz 
on social media and intelligentsia circles, prompting many to denigrate the 
Palestinian resistance movement’.64

After months of an internal feud constantly leaked, the Times formally 
stood by the investigation but effectively conceded to its internal ‘newsroom 
intifada’.65 First, by publicly firing and denouncing the Israeli reporter that 
was hired after 7 October specifically to investigate the Hamas sex crimes, for 
‘liking’ a pro-Israeli social media post on the day of the 7 October massacre.66 

Secondly, by publishing a later article based on superficial evidence, which 
partially contradicted one of the testimonies in the original investigation, 
without literally stating that it was doing so.67 The Times tried to conduct an 
internal investigation to find the leakers who ‘questioned the reporting 
behind the Gettleman story and alleged that the suffering of Gazans isn’t 
getting the same attention’. Still, the investigation was then encountered with 
‘the union filing a grievance alleging that the company was targeting a group 
of staffers of Arab and Middle Eastern descent’ and ended with no 
conclusion.68

The internal allegations against the Times investigation were superfluous, 
since Pramila Patten, UN Under-Secretary-General and Special 
Representative on Sexual Violence in Conflict, had also published a report 
about Hamas’s sexual crimes that reached the same conclusions:

There are reasonable grounds to believe that conflict-related sexual violence – 
including rape and gang rape – occurred across multiple locations of Israel and 
the Gaza periphery during the attacks on 7 October 2023.69

Sheryl Sandberg, who served as Chief Operating Officer of Meta Platforms 
from 2008 to 2022, also produced a documentary film, ‘Screams Before 
Silence’, which presented abundant and convincing testimonies to barbaric 
rape routines on 7 October, including taped admissions of captured Hamas 
Nukhba fighters.70 The Times ignored the documentary film in its news 
reports.

Shabo described the attacks on the Times investigation as ‘October 7 
denial’.71 In addition, Times reporters not affiliated with the ‘newsroom 
intifada’ resonated testimonies like Bennet, Miller and Cowan on the subject:

The problem for the Times is that many of its own staffers do not want to 
investigate the sexual violence that occurred on October 7. They see it as 
a vulnerability to their own side in the information war about Gaza. There 
are a huge number of people at the Times who are activists, and it is their job to 
tell a particular story . . . The precedent was set that this works. If it doesn’t 
work through one means, they will find another.72

It appears, therefore, that the Times’ journalists who questioned the investi
gation are not professional reporters who are obligated to maintain accuracy, 

950 E. GILBOA AND L. SIGAN



fairness, ethical and professional standards. They would like to transform the 
Times into a radical-left paper and tried to pull whatever leverage possible on 
the senior professional staff to do so. They managed to campaign against 
their own employer and were even helped by a group of journalism profes
sors, who contacted the Times and demanded to review the investigation.73 

The professors’ demand was unprecedented as they found one ‘article so 
flawed that they needed to band together to demand action’.

Usually, media criticism deals with a series of articles published over time, 
not only with one article. Laurel Leff, a university professor of Journalism, 
severely criticised the professors’ intervention:

In this case, the gist of the story has held up; no clear evidence of journalistic 
wrongdoing has emerged, and The Times has exhibited some willingness to 
respond to criticisms. The professors calling for an investigation therefore 
seem more interested in joining an ongoing propaganda war, than in righting 
a journalistic wrong. That’s no place for a journalism professor to be.74

It is quite possible that the radical journalists at the Times, who challenged 
the investigation, were educated by the journalism professors who sent the 
petition or their likes, which is disturbing.

Given the many errors documented in this article, one must wonder why 
the professors failed to demand an investigation of the entire Times coverage 
of the war, not just one article, and why they have not demanded similar 
inquiries of the investigation of Hamas’s sexual crime reports by other media 
outlets. This puts the professional Times reporting at an even greater risk, 
because while continuous professional errors are concealed, and journalists 
who show severe flaws in their practices are not addressed or investigated, 
professional journalism is attacked and publicly humiliated. Moreover, 
because of the internal turmoil, the Times changed its original intention to 
submit the investigation for the Pulitzer award.75

Conclusion

This article demonstrates serious errors, inadequate corrections, serious 
omissions and poor editorial supervision in the Times’s coverage of the 
Israel-Hamas war. These were not just sporadic failures. They seem to 
represent an endemic malaise. The errors discussed above were identified 
by external sources, not by the newspaper itself. There may well have been 
many more distortions no one has found or bothered to challenge the paper 
with. The Times has also failed to learn from its errors. The corrections were 
late, vague and sometimes evasive, and seem to be used as a cover-up for 
much bigger reporting failures, and not as a tool to improve accuracy and 
journalistic practices. The Editor’s Note about the Ahli Hospital fiasco 
attributed the failure to ‘relying too heavily on reports by Hamas’, yet this 

ISRAEL AFFAIRS 951



practice did not change. The casualty reports throughout the war relied 
almost solely on the Gaza Ministry of Health, which is controlled by 
Hamas, and frequently produced false and inflated data. Also, the repeated 
omissions of IDF statements about journalists that were active Hamas 
operatives showed that the Times preferred to believe Aljazeera, 
a questionable news organisation serving an autocratic leader, over the 
credibility of the IDF, a formal institution of a democratic state.

Several findings are astonishing. Young pro-Palestinian or even pro- 
Hamas journalists challenged the credibility of an important investigation 
from within. They leaked internal information to a radical anti-Times web
site and intimidated their editors. Far from loyal colleagues, they scorn 
colleagues with different views and think they should be political activists 
rather than reliable and professional reporters. A Palestinian journalist, fired 
for posting antisemitic material on the social media, was rehired, contributed 
to false articles, yet was publicly supported. The Times also strongly defended 
a Gaza photojournalist suspected of working with Hamas and even sub
mitted him for a prestigious award. A reporter who made false arguments 
about casualties, and a commentator who repeatedly misquoted statements, 
continued to work for the Times and wrote more on the subject. Apparently, 
committing errors and distortions does not have consequences.

The Times is not alone in the fast changing, competitive digital world, in 
which journalistic ethics are less respected and sometimes completely 
ignored. But the Times is more powerful and more influential than any 
other newspaper. It is widely syndicated and imitated. It is a major source 
for White House policymakers, and as Bennet and others have stated in their 
testimony, the Times pretends nothing has changed, but its newsroom has 
radically changed and does not uphold the same standards it once did. This 
misleads many readers who still believe they are receiving broad well- 
founded views, as well as accurate and impartial information. Given these 
circumstances, a Public Editor could have helped to preserve high profes
sional standards, but the Times cancelled this position in 2017. Perhaps, it is 
time to restore it.

Notes

1. Kingsley et al., “Hundreds Die.”
2. Al-Khalidi, “Jordan Cancels Summit.”
3. Benton, “The New York Times Offers.”
4. New York Times, “Corrections.” October 20, 2023.
5. Tani and Hoffman, “Biden Blasted.”
6. New York Times, “Editor’s Note.” “Gaza Hospital.”
7. Garcia-Navarro, “Behind the Editor’s Note.”
8. Allsop, “The Silence.”
9. Podhoretz, “How the New York Times.”

952 E. GILBOA AND L. SIGAN



10. Mounk, “How the Media.”
11. Lobel, “Unprincipled Western Media.”
12. Cowan, “My New York Times.”
13. See note 10 above.
14. Ravid, “Biden’s Red Line.”
15. Debusmann, “Harris Tells Netanyahu.”
16. Reuters, “Too Many Civilians.”
17. Reuters. “Spain Denounces.”
18. Leatherby, “Gaza Civilians.”
19. Gonen and Tausig, “The New York Times coverage.”
20. Santora and Hopkins, “Officials in Mariupol.”
21. Leatherby, “It’s Beyond Anything.”
22. Stack, “Gaza Deaths.”
23. Stoll, “New York Times Corrects.”
24. New York Times, “Corrections.” December 28, 2023.
25. Simpson et al., “Statistically Impossible.”
26. Epstein, “Gaza Fatality Data.”
27. Wyner, “How the Gaza Ministry.”
28. Spencer, “Israel Implemented.”
29. Spencer, “Israel Has Created.”
30. Adesnik, “Hamas-Run Gaza Health Ministry.”
31. Overton, “Gaza War.”
32. Adesnik and Chen, “Gaza Health Ministry Flimflam”.
33. Associated Press and TOI, “Analysis Finds Flaws.”
34. Mpoke and Kershner, “An Israeli Military Spokesman.”
35. Islamic Republic News Agency, “Iran lawyers back.”
36. US House of Representatives, Foreign Affairs Committee. “Chairman McCaul 

Calls.”
37. Rozenberg, “What Did Top Israeli.”
38. Gilboa, “Israel Should Indict Iran.”
39. Stack, “I’ve Been Under Bombardment.”
40. Stack, “Don’t Turn Away.”
41. Goldberg, “America Must.”
42. Taler, “NYT Rehires.”
43. Hijjy, “Devastation in Gaza.”
44. Honest Reporting, “Broken borders.”
45. Barr, “News Organizations Deny.”
46. Landler, “Israel Accuses.”
47. Honest Reporting, on X.
48. Plosker, “Reckless Reporting.”
49. New York Times, “Statement on Yousef Masoud.”
50. McCraw, “Response from The Times.”
51. Author’s Personal correspondence, March 28, 2024.
52. Odzer, “October 7th Survivors.”
53. Yee and Harouda, “Two More Journalists Killed.”
54. Qarjouli, “In Doha, Blinken Says.”
55. Schanzer, “The Growing List.”
56. See note 12 above.
57. Klein, “You Don’t Want to Hedge.”
58. Bennet, “When the New York Times.”

ISRAEL AFFAIRS 953



59. Miller, “I Used to Work.”
60. Gettleman et al, “Screams Without Words.”
61. Lake, “Who Is in Charge.”
62. Rubin, “Israel Investigates.”
63. Boguslow and Grim. “Times Puts DAILY Episode.”
64. PressTV, “Sham.”
65. Darcy, “New York Times Stands.”
66. Edelson, “New York Times Cuts.”
67. Ragson and Odenheimer, “Israeli Soldier’s Video Undercuts.”
68. Bruell, “New York Times Ends.”
69. United Nations, “Reasonable Grounds.”
70. Allen, “Sheryl Sandberg Brings.”
71. Shabo, “The Intercept.”
72. See note 61 above.
73. Wagner, “Journalism Professors Call.”
74. Leff, “Why Did a Group.”
75. Hroncich, “Pulitzer Prize for Gaza.”

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

Notes on contributor

Eytan Gilboa is Professor Emeritus of International Communication and Founding 
Head of the School of Communication, Bar-Ilan University. Lilac Sigan is a veteran 
author, commentator, and columnist at the daily Maariv (Tel Aviv). An earlier 
version of this article was presented at the Annual Convention of the Israel 
Communication Association, Herzliya, 18 April 2024.

ORCID

Eytan Gilboa http://orcid.org/0000-0002-5500-6894
Lilac Sigan http://orcid.org/0009-0003-1768-6870

Bibliography

Adesnik, D. “Hamas-Run Gaza Health Ministry Admits to Flaws in Casualty Data.” 
Foundation For the Defense of Democracies, April 9, 2024.

Adesnik, D., and K. Chen. “The Gaza Health Ministry Flimflam.” Commentary, June, 
2024.

Al-Khalidi, S. “Jordan Cancels Summit With Biden, Sisi and Abbas in Amman.” 
Reuters, October 18, 2023.

Allen, M. “Sheryl Sandberg Brings ‘Screams Before Silence’, a Film about Oct. 7, to 
Capitol.” AXIOS, May 21, 2024.

Allsop, J. “The Silence and the Noise.” Columbia Journalism Review, October 30, 
2023.

954 E. GILBOA AND L. SIGAN



Associated Press and TOI Staff. “Analysis Finds Flaws in Hamas Data, Drop in Rate 
Of Gazan Women, Children Killed.” Times of Israel, June 7, 2024.

Barr, J. “News Organizations Deny Advance Knowledge of Hamas Attack.” 
Washington Post, November 9, 2023.

Bennet, J. “When the New York Times Lost Its Way.” Economist, December 14, 2023.
Benton, J. “The New York Times Offers A Limited Mea Culpa for How It Initially 

Presented News of the Gaza Hospital Blast.” Nieman Lab, October 23, 2023.
Boguslow, D., and R. Grim. “New York Times Puts DAILY Episode On Ice Amid 

Internal Firestorm Over Hamas Sexual Violence Article.” The Intercept, January 
28, 2024.

Bruell, A. “New York Times Ends Probe Into Leak Over Gaza Coverage Without 
Conclusive Finding.” Wall Street Journal, April 15, 2024.

Cowan, A. L. “My New York Times Problem, and Ours.” Commentary, October 23, 
2023.

Darcy, O. “The New York Times Stands By Its Reporting On The Hamas Terror 
Attack After Questions Are Raised.” CNN, March 1, 2024.

Debusmann, B. “Harris Tells Netanyahu ‘It Is Time’ to End War in Gaza.” BBC, July 
26, 2024.

Edelson, D. “New York Times Cuts Ties With Israeli Reporter Over Alleged Policy 
Violation.” Ynet, March 31, 2024.

Epstien, G. “Gaza Fatality Data Has Become Completely Unreliable.” The 
Washington Institute for Near East Policy, March 26, 2024.

Garcia-Navarro, L. “Behind the Editor’s Note on Gaza Hospital Coverage.” New York 
Times, October 23, 2023.

Gettleman, J., A. Sella, and A. Schwartz. “Screams without Words: How Hamas 
Weaponized Sexual Crimes on Oct. 7.” New York Times, December 29, 2023.

Gilboa, E. “Israel Should Indict Iran at ICJ for Plotting to Destroy the Jewish State.” 
Jerusalem Post, July 8, 2024.

Goldberg, M. “America Must Face up to Israel’s Extremism.” The New York Times, 
January 5, 2024.

Gonen, B., and S. Tausig. “Body Count Propaganda.” The Seventh Eye, December 6, 
2023.

Hijjy, S., M. Boyer, C. Clarke, and N. Collier. “Devastation in Gaza after Hospital 
Blast.” New York Times, October 18, 2023.

Honest Reporting. “Broken Borders: AP and Reuters Pictures of Hamas Atrocities 
Raise Ethical Questions.” November 8, 2023.

Honest Reporting on X. November 10, 2023.
Hroncich, M. “Pulitzer Prize for Gaza Coverage by the Times Fails to Include Story 

on Rapes by Hamas.” New York Sun, May 6, 2024.
Islamic Republic News Agency. “Iran Lawyers Back South Africa’s ICJ Bid Against 

Israeli Regime.” January 14, 2024.
Kingsley, P. “Hundreds Die in an Explosion at a Gaza Hospital, Palestinian Officials 

Say, Setting off Exchange of Blame.” New York Times, October 17, 2023.
Klein, C. “‘You Don’t Want to Hedge It?’: Inside the New York Times Debate over Its 

Gaza Hospital Bombing Coverage.” Vanity Fair, October 24, 2023.
Lake, E. “Who Is in Charge in the New York Times?” The Free Press, March 21, 2024.
Landler, M. “Israel Accuses Freelance Photographers of Advance Knowledge of 

Oct. 7 Attack.” New York Times, November 9, 2023.
Leatherby, L. “Gaza Civilians, under Israeli Barrage, are Being Killed at Historic 

Pace.” New York Times, November 25, 2023a.

ISRAEL AFFAIRS 955



Leatherby, L. “It’s beyond Anything I’ve Seen’: Gaza Civilians are Being Killed at 
Historic Rate.” The Irish Times, November 27, 2023b.

Leff, L. “Why Did a Group of U.S. Journalism Professors Attack the New York Times’ 
Story on Hamas Sexual Violence?” Haaretz, May 8, 2024.

Lobel, O. “Unprincipled Western Media Outlets ‘Amplify Terrorism’ by Parroting 
Hamas’ Lies about the Deadly Gaza Hospital Bombing.” AIJAC, October 24, 2023.

McCraw, D. “Response from the New York Times to the Office of the Consulate 
General of Israel regarding Yousef Masoud.” New York Times, February 24, 2024.

Miller, J. “I Used to Work for the New York Times. Former Editor Is Right about 
Paper Becoming A ‘Culture of Intolerance’.” Manhattan Institute, December 20, 
2023.

Mounk, Y. “How the Media Got the Hospital Explosion Wrong.” The Atlantic, 
October 23, 2023.

Mpoke, M., and I. Kershner. “An Israeli Military Spokesman Estimates that Several 
Thousand Hamas Fighters Have Been Killed.” New York Times, December 6, 2023.

New York Times. “Statement on Yousef Masoud.” November 9, 2023.
New York Times Corrections. October 20, 2023.
New York Times Corrections. December 28, 2023.
New York Times Editor’s Note: Gaza Hospital Coverage. October 22, 2023.
Odzer, A. “Oct. 7th Survivors Sue Associated Press for Allegedly Hiring Hamas 

Operatives.” NBC Miami, February 23, 2024.
Overton, I. “Gaza War: UN Revises Death Toll for Women and Children.” Relief 

Web, May 17, 2024.
Plosker, S. “Reckless Reporting: Why Won’t the New York Times Let the Facts 

Decide?” Honest Reporting, February 28, 2024.
Podhoretz, J. “How the New York Times and Others Do Hamas’ Dirty Work.” 

Commentary, October 17, 2023.
PressTV. “Sham: New York Times Hits New Low With Discredited ‘Hamas Mass 

Rape’ Story.” March 17, 2024.
Qarjouli, A. “In Doha, Blinken Says He Is ‘Deeply, Deeply Sorry’ over Killing of 

Journalist Hamza Dahdouh.” Doha News, January 7, 2024.
Ragson, A., and N. Odenheimer. “Israeli Soldier’s Video Undercuts Medic’s Account 

of Sexual Assault.” New York Times, March 25, 2024.
Ravid, B. “Biden’s Red Line on Gaza: Can’t Have Another 30,000 Dead.” AXIOS, 

March 9, 2024.
Reuters. “Spain Denounces ‘Indiscriminate’ Gaza Deaths, Angering Israel.” 

November 24, 2023a.
Reuters. “Too Many Civilians Killed in Israel-Hamas Conflict, UK PM Says.” 

December 18, 2023b.
Rozenberg, Y. “What Did Top Israeli War Officials Really Say About Gaza?” The 

Atlantic, January 21, 2024.
Rubin, S. “Israel Investigates an Elusive, Horrific Enemy: Rape as a Weapon of War.” 

Washington Post, November 25, 2023.
Santora, M., and V. Hopkins. “Officials in Mariupol Struggle to Account for the 

Dead.” New York Times, March 15, 2022.
Schanzer, J. “The Growing List of Al Jazeera Terrorists.” Commentary, March 21, 

2024.
Shabo, S. “The Intercept’ and Oct. 7 Rape Denialism.” JNS, March 20, 2024.

956 E. GILBOA AND L. SIGAN



Simpson, T., L. Stone, and G. Rose. “Statistically Impossible: A Critical Analysis of 
Hamas’s Women and Children Casualty Figures.” University of Wollongong, 
March 2024.

Spencer, J. “Israel Implemented More Measures to Prevent Civilian Casualties than 
Any Other Nation in History.” Newsweek, January 31, 2024a.

Spencer, J. “Israel Has Created a New Standard for Urban Warfare. Why Will No 
One Admit It?” Newsweek, March 25, 2024b,

Stack, L. Gaza Deaths Surpass Any Arab Loss in Wars with Israel in past 40 Years, 
New York Times, December 21, 2023.

Stack, M. K. “I’ve Been under Bombardment. There Must Be a Cease-Fire in Gaza.” 
New York Times, October 30, 2023.

Stack, M. K. “Don’t Turn Away from the Charges of Genocide against Israel.” 
New York Times, January 12, 2024.

Stoll, I. “New York Times Corrects Widely Mocked Headline That Exaggerated Gaza 
Death Toll.” Algemeiner, January 11, 2024.

Taler, S. “NYT Rehires Hitler-praising Soliman Hijjy to Cover Israel-Hamas War.” 
New York Post, October 20, 2023.

Tani, M., and L. Hoffman “Biden Blasted Times’s Gaza Coverage.” Semafor, October 
29, 2023.

United Nations. “Reasonable Grounds to Believe Conflict Related Sexual Violence 
Occurred on October 7.” March 11, 2024.

US House of Representatives, Foreign Affairs Committee. “Chairman McCaul Calls 
upon Biden Administration to Intervene in South Africa’s Meritless Genocide 
Case against Israel at ICJ.” May 3, 2024.

Wagner, L. “Journalism Professors Call on New York Times to Review Oct. 7 
Report.” Washington Post, April 29, 2024.

Wyner, A. “How the Gaza Ministry of Health Fakes Casualty Numbers.” Tablet, 
March 6, 2024.

Yee, V., and A. Harouda. “Two More Journalists Killed in Gaza, Including Son of Al 
Jazeera Reporter.” New York Times, January 7, 2024.

ISRAEL AFFAIRS 957


	Abstract
	The Al-Ahli hospital explosion
	Civilian casualties in Gaza
	Misquoting Israeli leaders
	Employing questionable journalists
	Testimonials from inside the newsroom
	Conclusion
	Notes
	Disclosure statement
	Notes on contributor
	ORCID
	Bibliography

